أريد حلا (ابنى بيرفض المذاكرة تماما والمذاكرة بالنسبة له كابوس حتى فى ظل الامتحانات اللى قربت)
كتبت - د.سالي عبد المنعم
أخصائية علم النفس وتعديل السلوك
أولا نصيحة لك ولكل أم ابنها بيطلع عينها علشان يعمل الواجب
أول حاجة حطى نفسك مكانه
راجعة من الشغل و المدير عمال يزعق و صاحية من بدرى جدا و اول ما تدخلى البيت جوزك يقولك يلا يا هانم اعملى الواجب بتاعك ؟
هتشعرى بإيه؟ بالحب ؟ بالضيق؟
طيب هتعملى ايه؟
علي طول هتعملى الواجب و لا هتعندى ؟
الأول هى ايه أولويات الأطفال و أهم حاجة فى حياتهم ؟
أهم حاجة هى طبعا اللعب ثم اللعب ثم اللعب و المذاكرة أصلا مش فى الأولويات
طيب ماهو لازم يشتغل و يذاكر؟
أكيد طبعا بس الأول تهيأى له المكان المناسب للمذاكرة و الادوات المناسبة من الاقلام و الكراريس و طبعا الاكل الصحى و الوقت المناسب مش عالطول يلا بسرعة خلص الأكل .
يلا بسرعة خلص المذاكرة علشان التمرين ؟ يلا يلا يلا يلا
جربى كدة مرة تلعبى مع ابنك عشر دقايق قبل المذاكرة و بعدين قولى له هنكمل أول ما تخلص الواجب ؟
أكيد هيكون اريح من الزعيق و المنهدة و الكلام و الغضب
جربي مرة كدة انك تعملى الواجب و المذكرة لعبة او مسابقة مثلا هتحل الواجب وانا هغسل المواعين ؟ اللى هيكسب هيحدد نلعب ايه بعد الواجب.
أو اعملى له المذاكرة أغنية او لعبة مسلية له زى مثلا فى الحساب معاك عشرة جنيه و رحت اشتريت عصير ب 3 جنية ؟ الباقى كام ؟ و فعلا اعملى انك السوبر ماركت و هو يجى يشترى منك و يديك الفلوس و اكتبى له أيصال بالعصير و اسأليه كدة الباقى كام ؟
أو ممكن تجربى الساعة بالمنبة مثلا يذاكر عشر دقايق و يلعب خمس دقايق طبعا هو يظبط المنبة و يسابق الوقت.
تقبلى أن فى أطفال حركتها كتير . الطفل الحركى خليه يربط المذاكرة بحركة مثلا جدول الضرب ينط لكل رقم.
ممكن تعملوا رسم للمذاكرة مثلا لو جدول ضرب . الوردة لها أربع ورقات و عندنا خمس وردات .و ارسميها له و كدة لما نضربهم يكون كام ورقة؟ دة لو طفل صغير
طيب الكبير أعمل معاه ايه ؟
اتفقى معاه و هو يحدد الوقت المناسب للمذاكرة و وافقى و تابعيه من بعيد بدون لوم و لا عتاب و اتفقى معاه على طريقة للمذاكرة و سيبيه واحدة واحدة و خطوة خطوة يتعلم
الانسان بيتعلم من التجارب و لو مثلا لعب و ما ذكرش و درجته كانت مش كويسة . هو من جواه هيكون عايز يحسن الدرجة سيبيه يجرب دلوقتى أحسن ما فى الوقت المهم للامتحانات يسيب المذاكرة.
*تقبلى إن فى أطفال بطبعهم صعب يحفظ من غير فهم فبالتالى مش بيستمر فى المدرسة و المناهج المعتمدة على الحفظ و تقبلى ان المشكلة ممكن ما تكونش عند ابنك أصلا و تكون المشكلة من المدرسة زى المعلمة مش شاطرة او مهملة أو عايزة الفصل بتاعها أحسن فصل فبتضغط على الأطفال كتير و بالتالى الأطفال يعندوا و ما يذاكروش دايما شجعى ابنك و شجعى التصرفات الكويسة
مثلا انا واثقة إنك هتحل الواجب فى عشرين دقيقة ؟ و لما يحل الواجب شجعى بجمل زى دى مثلا
أنت بذلت مجهود حلو اوى فى الواجب انهاردة .لازم تكون فخور بنفسك.
طبعا الأفضل تعملى روتين و إتفاق للمذاكرة وللى يحطه هو الطفل و نجرب الروتين دة لفترة محددة و بعدها نقيم هل هنكمل بنفس الروتين و لا هنغير حاجة ؟
طبعا لو تناقشوا مشكلة الواجب فى اجتماع العائلة ..أكيد هتلاقوا حلول كتيرة جدا و مختلفة
(اجتماع العائلة .هو طريقة من طرق التربية الإيجابية له خطوات و بروتكول و من أفضل الطرق لحل المشاكل مع الأطفال )
و أخيرا افتكرى لو حل الواجب معركة كل يوم بتخضيها على المدى الطويل هيكون ابنك من نفسه عايز يذاكر و لا ايه؟
كمان لو حصل لاقدر الله ظرف طارئ لك و ما قدرتيش تذاكرى مع ابنك هيحصل له ايه؟
علمى أولادك الخطوات خطوة صغيرة خطوة صغيرة و سيبيهم يجربوا و شجعى المجهود مش النتيجة و اعرفى ان نظام التعليم مش بيفرق ما بين النملة و النحلة فى الامتحان ؟
كل طفل له ميزة و هدف ..علميه يواجه الحياة بمهارات مش بمذاكرة و حفظ و دة مش معناه يسيب المدرسة بالعكس علمية ازاى يذاكر و ازاى يلاقى المعلمة الصح و ازاى ينجح لوحده بدون الاعتماد على اى شخص.
سيبية يقع علشان يتعلم و بس كونى جنبه بالحب و التفاهم مش باللوم و العتاب و المحاضرات و العقاب.
بالعكس علميه ازاى يلاقى المعلومة .ازاى يربطها بالحياة .ازاي يحب العلم و يفهمه و يتعلمه و يعلمه للأخرين.
ازاي يدعى اللهم ارزقنا العلم النافع "اللهم انفعنى بماعلمتنى ،وعلمنى ما ينفعنى ،وزدنى علما"رواه الترمذى
مرحباً بالتعليقات الجديدة .