مجلة مملكتي مجلة مملكتي
recent

آخر الأخبار

recent
random
جاري التحميل ...

مرحباً بالتعليقات الجديدة .

الاعلامي / احمد عبدالكريم ينفرد بأول حوار صحفي مع الشاعرة/ نور هاني



حوار / احمد عبدالكريم 

تم التحاور مع شخصية جميله  وهي الشاعرة نور هاني  
وكان بداية الاسئلة هي 

ما هو الاسم المفضل لكي ومتي كانت بدايتك في هواية الشعر
اسمي المفضل نور هاني علي الرغم ان اسمي الحقيقي هدير محمد بدات مواهبة ملكة الشعرمنذ عام 2010
ما هو انواع الشعر،ومن هو مثالك الاعلي.

شعر عامي، مثالي الاعلي الشاعر الراحل عبد الرحمن الابنودي رحمة الله علية.
هل لديكي اصدقاء ومن هو اول حب في حياتك

يوجد لي بعض الاصدقاء المقربين؛  واول حب في حياتي كان خطيب  رحمة الله علية كان ظابط بالقوات المسلحة.

ممكن تكلمنا عن نفسك بتحبي ايه تكرهي ايه.

 نور هاني شاعرة واديبة
الفرقة الثالثه كليه اداب قسم علم نفس تخصص تعديل سلوك بشري
وايضا باحثه في الشئون العسكرية في اكاديمه ناصر العسكريه
وايضا من احدي منظمي الرئاسه تم تنظيم منتدي الكوميسا لعام 2018 بمدينه شرم الشيخ والمنتدي الاقتصادي لعام 2019
بحب شغلي جدا بحب النجاح والتفوق
بكرة الحقد والكراهية والكدب والخيانه.

بس ياريت نعرف اكتر مين نور بالضبط 
من اي محافظة اولا 
نشأتك 
اخواتك 
كلمينا عن اهتماماتك بعيد عن الشعر.

* موليد القاهرة المحافظة التي انتمي الية محافظة المنوفية

اتولدت في اسرة بسيطة لدي اختين و اخ
متزوجين كلهم

ولدي رجل اعمال اخويا كذا.

من خلال صورتك انتي واقعيه جدا وبتحسبي للأمور بمنطقيه 
ياتري ده صح ولا غلط 
ولو صح هل ده كان له تأثير سلبي عليكي في بعض الاوقات.

اه صح لا عمر تقدير او تقيم الامور بالمنطق مايكون غلط لان بختصار المنطق هي لغة الحوار او العقل البشري.


ده بالنسبه لكي وبالنسبه للناس اللي بتحكم العقل في كل الأمور 
لكن أوقات ممكن تصادفي أشخاص لهم حسابات مختلفه 
فهل حصل معك موقف غريب مع أشخاص رافضين منطق العقل

 اكيد طبعا نحن في مجتمع طبقي اي ان له عقول بشرية مختلفة

ولكن اغرب موقف هو التشدد في الدين

الدين يسر ولست عسر.

بمناسبة انك شاعره ايه اكتر حاجه ممكن تجذبك لشخص معين.

تفكيرة.

هل انتي شخصيه جاده أم شخصيه مرحة.

انا الاثنين بس دة لية وقت ودة لية وقت؛   ولكن الاخرين هم اللي يحكم علية من خلال تصرفاتي كل واحد شايفني بعين مختلفة عن الاخر.

في الحياه الأسرية تحبي التجمع ولا تفضلي تكوني دايما لحالك.
*الحياة الاسرية بحب عائلتي جدا وبحب يكون جنبي علي طوال.

بس هل ياتري اهتماماتك دي أثرت عليكي كاست بيت.

ههههه هو انا فعلا مش بعمل اي حاجه في البيت.

 انتي ماشاء الله جميله وجذابة واكيد كتير تمنوا الارتباط بكي 
تقدري تقولي لنا كم شخص وقع في غرامك.

نفس السوال اتسال ليا في حوار صحفي من قريب والله لو كنت اعرف اعد عدد شعري كنت جوابتك علي السوال.

بس سبحان الله اذاي جه اهتمامك بالشعر مع ان الشعراء دول عندهم هدوء وانتي كنتي شقية جدا من صغرك.

هههههه دي فقرة شيخ الحارة ولا اية 

لما تكوني زعلانه أو حاجه مضايقاكي بتتكلمي مع مين.
*مع نفسي يا مامتي..

لو ظهر شخص مناسب كتعليم وثقافة والحاله الماديه مناسبه 
واعترفلك بحبه ممكن تقبليه 

٠لا انا واخد قرار ان مش هتجوز.

هو مش بأيد الإنسان لأن لو قلبك دق لشخص هتتمني قربه كل ثانيه.

اكيد بس انا واخد قرار من حيث الموضوع دة وكمان انا من الشخصية اللي بتتحكم في قلبة مش قلبة اللي بيتحكم فيه.

من نظره عيونك وملامح وجهك اقدر اقولك انك عشتي ايام صعبه 
وناس كتير اتخدعتي فيهم 
يا تري نقدر نعرف قصتهم اية.

دة حقيقي فعلا في موقف صعبة في حياتي مريت بيه بس في مثلا عربي بيقول الضرب اللي ماتموش بتقوي وكل مرة كنت بقوي اكتر من اللي قبلة.

ممكن تحكي لنا عن موقف صعب مريتي به مش قادره تنسيه.

اصعب موقف موت صديقة الطفولة قبل خطوبتي بيومين ومكنتش اعرف
وكان في موقف حصل لي اختي وكان صعب جدا

احكي لنا عن موقف محرج حصلك

لما كعب الشوذ بتاعي اتكسر وانا كنتي بحيي حفلة تابع القوات المسلحة وكان كعب عالي.

وانتها الحوار بين الاعلامي احمد عبدالكريم  والشاعرة 
نور هاني 
ونتمنا لهم التوفيق والنجاح ان شاء الله .

عن الكاتب

مجله مملكتي

التعليقات


اتصل بنا

مبروك تم الاشتراك بنجاح فيه مجلة مملكتي سيصلك كل جديد

جميع الحقوق محفوظة

مجلة مملكتي